Češi ročně vypijí kávu za 6,5 miliardy korun.

Zhruba 19 500 tun kávy za 6,5 miliardy korun – tolik Češi vypijí oblíbeného nápoje ročně. Spotřeba kávy v Česku přitom meziročně klesá zhruba o čtyři procenta. Češi se víc zaměřují na kvalitu.  

Alespoň jednou za rok si nějaký druh kávy koupí 95 procent Čechů. Jaká patří k těm nejoblíbenějším? „Skoro polovinu celkového objemu prodeje tvoří mletá káva. Na druhém místě je káva instantní s přibližně čtvrtinovým podílem. Deset procent tvoří kávové speciality typu 3v1. Zrnková káva s devítiprocentním podílem z celkového objemu zaznamenává největší meziroční nárůst, téměř o deset procent. Nejmenší podíl mají se třemi procenty na trhu kapsle,“ popsal Jan Kulhánek, marketingový manažer společnosti AG FOODS, která na český trh doveze ročně z italské pražírny kolem jednoho tisíce tun kávy.

V přípravě oblíbeného nápoje jsou Češi konzervativní. Způsob, jakým si kávu připravují, se dlouhodobě nemění. Instantní kávu pije pětina populace. „Téměř stejný podíl Čechů preferuje zalévanou kávu, takzvaného turka. Espresso pije osm procent Čechů, latte a cappuccino 13 procent, překapávanou kávu preferuje sedm procent Čechů. Ostatní způsoby přípravy tvoří zhruba 15 procent,“ uvedl Jan Kulhánek.

V posledních letech Češi věnují větší pozornost kvalitě kávy, kterou kupují. Na co se při jejím nákupu zaměřit? „Klíčová je čerstvost a na jaký typ přípravy je káva vhodná. Například u mleté kávy je podstatná hrubost mletí i velikost balení – káva po otevření oxiduje, proto je důležité zvážit, jak rychle kávu člověk spotřebuje,“ poradil Jan Kulhánek.

Češi vypijí přibližně tři až čtyři šálky kávy denně. Nejvíc kávy vypijí ráno. Spotřeba kávy se mezi ženami a muži výrazně neliší. V čem ale rozdíly jsou, je způsob přípravy nápoje. „Nejvíce kávy se v Česku vypije ráno - zhruba 65 procent, 30 procent Čechů si dá šálek kávy po obědě a pět procent lidí pije kávu během dopoledne. Rozdíl v konzumaci kávy mezi ženami a muži, co se množství týče, je zanedbatelný. Větší roli hraje spíše preference typu nápoje. Například muži pijí více tureckou kávu a espresso. Ženy mají v oblibě především kávu s mlékem, jako například latte macchiato, cappuccino nebo instantní kávu,“ řekl Jan Kulhánek.

Češi si kávu dopřávají téměř všude – v práci, na dovolené, doma i v restauracích. Společnost AG FOODS patří více jak 10 let mezi přední dodavatele profesionálních kávových servisů určených především pro hotely, restaurace, kavárny, zábavní a sportovní centra nebo kanceláře. „Naše společnost distribuuje zrnkovou i instantní kávu, v nabídce nechybí speciály pro nápojové automaty. Aktuálně se soustředíme zejména na růst v kategorii kvalitní zrnkové kávy bok po boku s instantní kávou ve špičkové kvalitě,“ uzavřel Jan Kulhánek.               

Více informací naleznete na www.agfoods.eu